Your search results

Consells per a la ventilació d’una nau industrial

Les naus industrials, per les seves dimensions i distribució dels espais, requereixen uns sistemes de ventilació addicionals, ja que no n’hi ha prou amb la ventilació natural. El problema és que sovint aquests sistemes són vells o obsolets, no funcionen correctament, o simplement no n’hi ha.

Cal tenir en compte que la qualitat de l’aire a l’interior de la nau és essencial per a la salut dels treballadors, ja que el fet de respirar un aire de baixa qualitat o amb una elevada concentració d’elements contaminants pot provocar problemes a les vies respiratòries, mal de cap i ansietat, o irritació a les mucoses dels ulls, el nas o el coll. A més, amb la recent epidèmia de COVID-19, el Ministeri de Sanitat indica al seu manual de bones pràctiques que, «per ajudar a la bona renovació de l’aire i fer-ho de manera habitual, és recomanable reforçar la neteja dels filtres de l’aire i augmentar el nivell de ventilació dels sistemes de climatització».

Per aquest motiu, moltes empreses estan aprofitant per renovar o millorar els seus sistemes de ventilació industrials. Què cal tenir en compte en aquest tipus de projecte?

Què entenem com a ventilació d’una nau industrial?

La ventilació d’una nau industrial consisteix en la renovació de l’aire interior mitjançant un sistema d’extracció o d’injecció d’aquest. El fet de renovar l’aire ens permet, per exemple:

  • Garantir la qualitat de l’aire.
  • Controlar-ne la humitat, tant de cara a treballadors com a mercaderies i maquinària.
  • Millorar el condicionament tèrmic de la nau.
  • Reduir la concentració de gasos o partícules a nivells adequats.
  • Evitar l’entrada de patògens en determinades àrees.
  • Afavorir l’extracció de fums en cas d’incendi.

Cada quant cal renovar l’aire en una nau industrial?

La recomanació, per a una òptima qualitat de l’aire interior, és que aquest es renovi un nombre determinat de vegades cada hora, en funció del volum de la nau i de les condicions. Aquest nombre estaria entre 4 i 10 renovacions a l’hora. Per exemple, si l’ambient està molt viciat, seria recomanable fer 10 renovacions a l’hora, i si és una nau d’emmagatzematge i de grans dimensions, potser n’hi ha prou amb 4 renovacions a l’hora.

A les Notes Tècniques de Prevenció del Ministeri de Treball trobem indicacions més precises d’acord amb les característiques específiques de cada nau i l’activitat que duu a terme. Per altra banda, el Reial Decret 1027/2007, de 20 de juliol, regula les instal·lacions tèrmiques als edificis.

Cal tenir en compte que es tendeix, cada cop més, a dissenyar edificis estancs per afavorir l’eficiència energètica, però com més estanqueïtat, menys qualitat de l’aire, ja que es concentren més contaminants.

Tipus de ventilació per a naus industrials

Per triar el sistema de ventilació més adient, cal determinar el cabdal d’aire que necessitem, el tipus de ventiladors, els punts d’entrada de l’aire exterior, els punts d’extracció, i els corrents d’aire que es puguin generar entre l’entrada i la sortida d’aire, per evitar que recirculi.

A més, hi ha naus que potser necessiten una extracció de l’aire constant amb augments puntuals, o bé una extracció ràpida i potent. Les naus on s’hi desenvolupin activitats amb focus de calor, fums, pol·lució o productes corrosius necessitaran sistemes més potents.

Per a naus industrials, podem trobar tres tipus de ventilació:

  • Ventilació forçada o dinàmica. Utilitza extractors elèctrics per “forçar” la sortida de l’aire. Aquests extractors poden ser de diferents tipus: de motor axial, de motor centrífug (els més habituals) o intercalats entre conductes. També podem trobar climatitzadors evaporatius, que a més de ventilar la nau, la climatitzen.
  • Ventilació estàtica o natural. Els extractors estàtics fan servir la pressió atmosfèrica per extreure l’aire de forma natural.
  • Ventilació eòlica. Els extractors es mouen gràcies a la força del vent, no requereixen energia elèctrica.

És fàcil deduir que, per a la majoria de naus industrials, caldrà un sistema de ventilació forçada o dinàmica, tot i que es pot estudiar un sistema combinat amb un dels altres dos tipus, si les condicions de la zona ho permeten.

Fonts: Intec, Soler Palau, BioAire

Pere Masachs
Socio director de Masachs Industrial

Deixa un comentari

Your email address will not be published.

Ofereix el teu immoble

Compare Listings

Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.